VSE ŽIVALI
SO ENAKOPRAVNE, TODA NEKATERE ŽIVALI SO ENAKOPRAVNEJŠE OD DRUGIH
(Živalska
farma, George Orwell, 1945)
RAZMIŠLJANJE, KI POVRŠNEGA BRALCA PUSTI HLADNEGA, POGLOBLJENO BRANJE PA POŽENE
KRI PO ŽILAH IN PORAJA NEŠTETO VPRAŠANJ
Orwellova živalska farma je še vedno zelo slikovita v svojih
prispodobah, ki tudi v sedanjosti pokažejo
moralno sprijenost v več pomenih.
Čeprav je Orwell v tem delu, ki ga je opredelil kot pravljico (gre
lahko tudi za politično satiro ali basen za odraslo populacijo bralcev), na
cinično-humoren način ponazoril, kako
propade vsak sistem ali vladavina, ki temelji na samopašnosti in diktaturi, se
velja zamisliti, kako v tem našem okolju živimo, kje smo in kakšen sistem
vrednot se je uveljavil v vseh porah našega bivanja.
Resnica je, da Živalska farma v osnovi obravnava stalinizem (zato
govorimo tudi o politični satiri), ki je v obliki basni spretno ponazorjen preko
živalskih likov, kateri so predstavljali posameznike v tistem obdobju.
Vendar pa je tudi resnica, da se zgodba lahko prenese v vsako
okolje, v katerem se lahko prepozna lik prašiča Napoleona, prašiča Debelinka in
drugih likov.
Če v
izogib dolgočasnosti in v prid razumevanju zelo skrajšamo opis zgodbe, gre nekako
takole:
»Iz Graščinske farme nezadovoljne živali izženejo kmeta
Jonesa, ki jih samo izkorišča in jim ne pušča nobene svobode. Farmo
preimenujejo v Živalsko, določijo himno, zastavo in ostale simbole ter 7
zapovedi - načel animalizma:
1. Kdor hodi po dveh nogah, je sovražnik.
2. Kdor hodi po štirih nogah ali ima peruti, je
prijatelj.
3. Nobena žival naj ne nosi oblačil.
4. Nobena žival naj ne spi v postelji.
5. Nobena žival naj ne pije alkohola.
6. Nobena žival naj ne ubija druge živali.
Osnovna misel animalizma je
bila bratstvo vseh živali. To državo
vodijo prašiči, najinteligentnejše živali na farmi.
Delo na farmi je lepo napredovalo in živali so bile veliko
uspešnejše od kmeta, le prašiči so imeli tako veliko idej, da so se pred zborom
živali prepirali, kjer se je to le dalo. Ostale živali na spore med prašiči
niso dale kaj prida, saj so bile vse enakopravne, predvsem pa končno svobodne in
srečne.
Vse do trenutka, ko je Debelinko (sila preudaren, razmišljajoč in v lepšo prihodnost zaverovan prašič),
razodel svoj prekanjen načrt postavitve mlina. Ta čudovit stroj naj bi jim dajal
energijo za stroje, ki bi jim pomagali pri delu - živali bi tako delale samo še
tri dni v letu, pozimi pa bi se lahko celo grele!
Njegov nasprotnik prašič Napoleon, je vse te načrte zavračal in
vneto pridigal o disciplini, ki edina šteje.
Na dan Debelinkove predstavitve načrtov za gradnjo mlina, je Napoleon spretno izkoristil odrasle pasje mladiče, ki jih je sam vzgojil. Njegovi pasji varuhi so Debelinka zapodili do meja farme, idejo o graditvi mlina pa je označil za bedasto.
Na dan Debelinkove predstavitve načrtov za gradnjo mlina, je Napoleon spretno izkoristil odrasle pasje mladiče, ki jih je sam vzgojil. Njegovi pasji varuhi so Debelinka zapodili do meja farme, idejo o graditvi mlina pa je označil za bedasto.
In tako se je začelo življenje na farmi spreminjati.
Živali se ob
nedeljah niso več zbirale na zborovanjih in glasovale o predlogih prašičev, pač
pa so bile o odločitvah samo še obveščene.
Eno izmed takih obvestil je bilo, da morajo jabolka odnašati v shrambo.
Pa ne zaradi sebičnosti prašičev
ali njihovih posebnih pravic, ampak kot je izjavil Napoleon:
»Jabolka –
to je, tovariši, znanstveno dokazano – imajo v sebi določene sestavine, ki so
absolutno potrebne za delovno sposobnost prašičev. Mi prašiči smo duševni
delavci.«
Napoleon je sprejel tudi odločitev, da bo mlin vsekakor treba
zgraditi. Trdil je, da se je te ideje domislil on in obtožil Debelinka, da je
vse njegove načrte ukradel ter jih želel predstaviti kot svoje. Seveda, ga je
bilo potrebno kaznovati in izgnati… lažnivca.
In prišel je tudi dan, ko so prašiči
pričeli spati v hiši ne pa v svinjaku. Nekatere živali so se sicer bledo
spominjale pravila številka 4 o
prepovedi spanja v postelji, ampak prašiči so jih prepričali, da tega pravila
nikoli ni bilo – uboge neumne živali je pač izdal spomin.
Ko so nekatere živali pred zbranim zborom priznale strašna
izdajstva (pajdašenje s kmetom Jonsom) in so
jim takoj za tem Napoleonovi psi pregriznili vratove, so se tudi napačno
spominjali pravila številka 6, da naj ne ubijajo druge živali.
Prašiči so
seveda zelo iznajdljivo spremenili pravilo, ki se je potem glasilo, naj ne
ubijajo drugih živali brez razloga.
Ko so prašiči pričeli hoditi po dveh nogah, so bile ovce s svojim prašičjim učiteljem en teden na izobraževanju, da so lahko po novem blejale: Štiri noge dobro, dve nogi bolje.
Ko so prašiči pričeli hoditi po dveh nogah, so bile ovce s svojim prašičjim učiteljem en teden na izobraževanju, da so lahko po novem blejale: Štiri noge dobro, dve nogi bolje.
Tako so nadvse sposobni in vladajoči prašiči sčasoma korenito
spremenili vsa pravila. Nadomestilo jih je eno samo:
VSE
ŽIVALI SO ENAKOPRAVNE, TODA NEKATERE ŽIVALI SO ENAKOPRAVNEJŠE OD DRUGIH.
Za tem so živali zunaj obračale svoje poglede od prašiča do človeka in od človeka do prašiča in spet od prašiča do človeka; a že je bilo nemogoče povedati, kdo je kdo.
Za tem so živali zunaj obračale svoje poglede od prašiča do človeka in od človeka do prašiča in spet od prašiča do človeka; a že je bilo nemogoče povedati, kdo je kdo.
Živali v Živalski farmi so, kot je bilo predhodno omenjeno,
zasnovane na resničnih osebah (in te osebe bi se mogoče lahko našle tudi v naši
lokalni sedanjosti).
Liki pa so
naslednji in opis le teh le kot osvežitev spomina:
·
Napoleon - prašič,
ki po uporu postane voditelj Živalske farme in zaradi ambicij in izgube
vrednot postane diktator.
·
Debelinko - prašič,
ki se bori proti Napoleonu.
·
Minimus
- pesnik, ki piše pesmi o Napoleonu.
·
Stari major - je pozitiven lik, čeprav je
trpel veliko manj od ostalih živali, ki ga spoštujejo zaradi njegove
inteligence, starosti in izkušenosti.
·
Cvilko - javni govornik, obrača besede, da bi opravičil
Napoleonova dejanja.
·
Boksač - močan,
deloven konj, ki se trudi za dobro kmetije, prašiči pa ga tako izkoriščajo.
·
Benjamin - majhen,
star osel, ki velja za eno pametnejših živali na farmi. Je tudi eden redkih, ki
zna brati.«
Seveda pa velja sklepati, če sami nadaljujemo v stilu basni, da je
trop devetih odraslih pasjih mladičev (ki jih je (pri)vzgojil Napoleon sam),
sestavljen iz raznih pasem kot so:
·
zlati pri(e)našalec (z
motivacijo s predmetom ali hrano se brez večjih težav izšola po programih
klasične poslušnosti),
·
rotwailer (čuvaj,
zaščitniški, ima veliko željo ugajati lastniku),
·
doberman (energičen,
zvest, poslušen, trmast),
·
belgijski ovčar (inteligenten, zvest in poslušen
pes za varovanje premoženja in obvladovanje čred),
·
staffordshire terier (močan, nepopustljiv, poslušen,
v boju vztraja do samega konca),
·
kanarska doga (negativna lastnost je lahko
dominantnost in agresivnost, lastniku je zelo vdan)
·
in še kakšnega (vse do števila 9) bi lahko navedli z njegovimi značilnostmi,
ki »bogatijo« ta »trop«.
Hm… zelo
človeške lastnosti.
Zgodba je večini ljudi poznana in je mogoče vredna ponovnega branja.
Nadaljujmo pa raje našo (ne Orwellovo) zgodbo z razmišljanjem ali
se nemara tale basen lahko prenese tudi v naše okolje. Možno je in zopet moram poudariti, da naj bo razumljeno tako kot
posameznik vse skupaj sam razume ali prepozna.
Prav je, da preidemo v zahtevnosti zgodbe tudi stopnjo višje in se
prelevimo v zahtevnejšega bralca, ki ga bo nadaljevanje zapisa spodbudilo k
razmišljanju in spremljanju dogajanja v lokalnem okolju.
Vsekakor pa naj gre razmišljanje v smeri, da kdor podrobneje še ne
pozna dogajanja v zgodbi naše lokalne »Živalske
farme«, odgovorov na vprašanja, ki se mu bodo porajala po prebranem, ne bo
dobil takoj. Dobil jih bo tako z rednim spremljanjem dogajanja, preko pogovorov
in tudi preko razprav z drugimi bralci. Vsekakor
pa bodo odgovori na dlani ob naslednjih volitvah (če se razodetje ne zgodi že
prej).
Torej, prehajamo v bolj zahtevne in razburkane vode in »multosque lopus sub pelle videbis agnorum.«
(Videl boš veliko volkov v ovčjem krznu.)
Pri lokalni »živalski igri vlog« in razumevanju kot kdo razume ali
koga v opisu prepozna (verjetno je potrebno tule napisati: podobnost je zgolj naključna),
velja izpostaviti na v »farmi« prevladujoč sistem AMBICIJ in VREDNOT.
O ambicioznosti govorimo
predvsem v povezavi z doseganjem, s potjo in načini, ki pripeljejo do dosežka
in ne le z dosežkom samim.
Zato ambicije lahko
razdelimo na pozitivne in negativne.
Pozitivna
ambicija je povezana z učenjem, rastjo in samoaktualizacijo.
Negativna
ambicija se navezuje na individualistično težnjo po doseganju moči in na
sebično vedenje.
V
tej lokalni »Živalski farmi« pa tudi ne moremo mimo vrednot in opredelitve le teh s strani psihologa prof. Museka. Vrednote lahko opredelimo kot
pojmovanja in prepričanja o stvareh, ki nam pomenijo življenjska
vodila, smernice ciljev in načela našega ravnanja. Same vsebine vrednot,
etike in morale pa se seveda v veliki meri učimo od pomembnih oseb v
našem življenju.
Vsi ljudje živimo na
podlagi naših vrednot, če si to priznamo ali ne. Razlika je le v temu, da
nekateri svoje vrednote identificirajo in načrtno spreminjajo, drugi jih pač
imajo, pogosto kot posledico pridobljenih vzorcev primarne in sekundarne
socializacije, vere, politike, lokalne kulture itn.
Ljudje z enakimi
vrednotami se običajno družijo skupaj. Dobro in zlo ne sodelujeta najboljše.
Iste ptice letajo skupaj in to se odraža tudi v vrednotah. Nekomu je izjemno
pomembna integriteta, drugemu malo manj.
Ambicije in vrednote – pomembna dejavnika, ki morata biti (v pozitivnem smislu) glavna
vodnika pri organizaciji našega življenja. Zaradi ambicij, si postavljamo
cilje, ki jih poskušamo doseči. Pot do teh ciljev pa bi morala temeljiti na pozitivnih vrednotah, ki pomagajo vsem (ne le
nekaterim) izboljšati bivanje.
Žal pa ljudje svoje vrednote prevečkrat nepremišljeno prilagajamo
tako kot nam v tistem trenutku najbolj ustreza in ne pomislimo, da bo prišel
čas, »ko bo veter zapihal drugače« in ….. . To pa na dolgi rok vodi v razvrednotenje
bistva osebe in se začne postavljati
vprašanja o moralnosti, etičnosti ter verodostojnosti takega človeka.
Seveda se skupne družbene vrednote skozi čas spreminjajo. Žal pa
se danes in pri nas (v naši lokalni »Živalski farmi«) to dogaja tako hitro in
nepremišljeno, da je »kriza vrednot« že tukaj.
Ravno zaradi tega smo izgubili kompas, kaj je prav in kaj narobe oziroma smo
prepričani, da je postalo prav tudi tisto
kar nikoli ni bilo prav.
Posledice pa žal vedno bolj občutimo vsi v naših življenjih.
Kot
sprejemljivo se obravnava dogajanje, tako kot so počeli voditelji prašiči v
Živalski farmi, da so »živali samo še obveščene o odločitvah«.
Kot
sprejemljivo se obravnava, da so sprejemljive uradne izjave, ki ne izkazujejo
materialne resnice.
Kot sprejemljivo
se
obravnava, da se pri nadzorih ugotavljajo nepravilnosti, pa nihče ne reagira (ker je za nekatere to očitno postalo
normalno, za druge, uradne, pa to
predstavlja ti. bagatelo).
Kot
sprejemljivo se obravnava še marsikaj, ki kliče po …..
In posledice so že in se bodo še bolj
izkazovale v našem celotnem bivanju in delovanju.
Žal pa posledice izgube vrednot ne bodo vidne le tu in zdaj, ampak
se bodo poznale še leta naprej, saj pogosto pozabljamo, da v tem »brezvetrju
vrednot« vzgajamo mlade generacije, ki bodo naše delo in »razumevanje« vrednot,
nadaljevale.
Jim želimo res zapustiti tako zapuščino
vrednot in tak način razumevanja življenja??
Refleksija bi morala biti pomemben del življenja vsakega človeka,
zato v razmislek vsem akterjem, ki
krojijo(mo) življenje naše lokalne »Živalske farme«:
Likov v Živalski
farmi je veliko in prepričana sem, da se vsak od nas prepozna vsaj v enem. Samo
upamo pa lahko, da nas v istem liku ne/prepoznajo tudi ostali, ki nas poznajo.
Vsekakor
pa je resnično nastopil čas za razmislek o osebnih ambicijah in vrednotah.
In zdaj še nekaj vprašanj za poglobljeno razmišljanje:
1.
Katere vrednote prevladujejo v lokalni »Živalski
farmi«?
2.
Katere vrednote so ciljne pri posameznem liku
Živalske farme (ki se dobro vidijo tudi v likih naše lokalne »Živalske farme«)?.......
Kdo, kako, zakaj…..
In še za dodatni razmislek:
Ni komentarjev:
Objavite komentar